Hillerød Skakklub 100 år

Onsdag d. 3. februar afholdt Hillerød Skakklub 100 års jubilæumsreception i “Kedelhuset” i Hillerød. Frederikssundskakklub.dk’s udsendte medarbejder var naturligvis troppet op for at ønske tillykke og overbringe en gave på Frederikssund Skakklubs vegne.
Alle sejl var sat til for at fejre 100 års-dagen, og der var fremmødt rigtigt mange nuværende og tidligere medlemmer, skakspillere og -organisatorer fra naboklubberne. Et bud kunne være 60-70 fremmødte i alt. Efter en kort velkomst fra Hillerøds formand Hans Henrik Hviid, så holdt jubilæumsudvalgets formand Hans Endrup Jacobsen den egentlige jubilæumstale. Det gjorde han i øvrigt også ved 75 års jubilæet!

Hillerød 100 år - Hans Endrup Jacobsen
Hans Endrup Jacobsen

Derefter blev det tid til en “hemmelig gæstetaler”. Det viste sig at være folketingets formand Thor Pedersen, der i sine unge dage havde været medlem af klubben. Han rundede både skakspillets historie og sin egen beskedne skakkarriere. Nu bliver det mest til et parti i ny og næ mod computeren, som har en væsentlig fordel: Man kan trække stikket ud, hvis den er ved at vinde!

Hillerød 100 år - Thor Pedersen
Thor Pedersen

I et hjørne var placeret en opstilling med to skakspillere, der åbenbart havde været i gang med et parti siden klubbens start. Dette blev præsenteret af Poul Kleiminger, der på denne måde fik lejlighed til at fremvise jubilæumsbogen, der blev lavet til lejligheden. Bogen er nydeligt lavet og giver et fyldigt sammendrag af skakken i Hillerød gennem 100 år. Skulle der være nogen, der er interesserede i at erhverve sig et eksemplar, så kontakt Hillerød Skakklub. Den koster 100 kr., og det så ikke ud til at den blev udsolgt på jubilæumsaftenen, selv om oplaget er begrænset. Undertegnede fik i øvrigt foræret et eksemplar som formand for NSU.

Hillerød 100 år - Poul Kleiminger
Poul Kleiminger og de to aldrende herrer

Aftenen bød også på konkurrence i skakopgaveløsning. Der var både mulighed for at løse opgaver af K.A.K. Larsen (en af landets største problemkomponister gennem tiden) samt det nuværende medlem Sven Dahl, der gennemgik løsningerne.
Sluttelig blev det også det et indlæg fra en repræsentant fra Hillerød kommune, samt en quiz, hvor man skulle gætte årstal.

Alt ialt et fornemt arrangement, hvor jubilæet blev fejret på behørig vis. Tillykke til Hillerød Skakklub!

Hillerød 100 år - Gæsterne
Gæsterne kom fra nær og fjern