Per Lund tildelt DSUs hæderstegn

Per Lund har yderst fortjent modtaget DSUs hæderstegn som tak for sin store indsats for skakken i Frederikssund og Nordsjælland.

Begrundelsen for indstillingen til hæderstegnet lyser som følger:

“Per Lund er et af den slags medlemmer, som enhver skakklub har brug for. I over en menneskealder har han været en af de drivende kræfter bag Frederikssund Skakklub, og i 2023 har han været medlem af bestyrelsen i 33 år i træk, hvilket er ny rekord i klubben. I 1990’erne stod han i spidsen for klubben som formand, og selv om han måtte trække sig fra posten efter 9 sæsoner pga. familieforøgelse, så fortsatte han det organisatoriske arbejde som holdleder, sekretær, quizmaster og altmuligmand.

Når klubben har arrangeret turneringer, så har Per altid stillet op som turneringsleder – uanset om det var turneringer for stormestre, juniorer eller jævne klubspillere.

Skakmæssigt har Per i mange år haft mesterspillerstyrke, og han er kendt for både forbilledlig og fair fight ved skakbrættet. Tilnavnet “Lundini” stammer fra de mange gange, hvor han har tryllet et resultat ud af en tilsyneladende håbløs stilling.

Per er kendt for sin lune humor og er afholdt af rigtigt mange i det nordsjællandske skakmiljø. Han er en væsentlig årsag til at Frederikssund Skakklub har kunne opretholde et højt aktivitetsniveau i forhold til klubbens størrelse. Et ægte klubmenneske, som
fortjener anerkendelse for sit betydelige bidrag til skakken igennem rigtigt mange år.”

Æresmedlemmer og hæderstegn gennem tiden