FsS’ere slog knockout i Allerød

Hasso og undertegnede repræsenterede Frederikssund i Allerød Skakklubs traditionsrige knockout turnering. Den spilles efter et sjældent anvendt format: 2-partiers hurtigskak matcher. I tilfælde af 1-1 spilles et “armageddon” lynparti. Bliver man slået ud inden semifinalen, så fortsætter man i stedet i en schweizergruppe.

Desværre var der kun 26 tilmeldte. Normalt er der mindst to 16-mands knockoutgrupper, men denne gang blev det kun til en enkelt gruppe, mens de nederste 10 deltagere startede i schweizergruppen.

Både Hasso og jeg selv lå i bedste halvdel, men dog ikke så højt at vi blev seedet. Hasso vandt sikkert 2-0 over sin tidligere klubkammerat Per Sørensen. Jeg vandt med samme cifre over Ib Skovgaard, som ellers er en farlig mand og nok burde have vundet parti nr. 2.

I anden knockoutrunde kom Hasso i menneskehænder mod Kåre Kristensen og tabte 2-0. Jeg havde til gengæld fået en noget mere overkommelig lodtrækning.  Ejgild Nielsen strittede godt imod, men jeg fik gevinststillinger i begge partier. I det første parti var jeg dog ikke uheldig med, at Ejgild lavede ulovligt træk, da jeg kun havde 1 sekund tilbage på uret under mit forsøg på at sætte mat med dronning og konge. I andet parti vandt jeg en bonde og valgte så at spille ekstra sikkert, så det endte i en remis.

Hasso scorede 2/4 i schweizergruppen og var aldrig i nærheden af præmiechancer. Med min plads i semifinalen var jeg til gengæld sikker på præmie. I semifinalen var jeg dog chanceløs mod Kåre Kristensen, og i kampen om 3. pladsen var Peter Larsen for stærk. Martin Percivaldi vandt finalen 2-0 over Kåre Kristensen.

Turneringen er godt organiseret og kan sagtens anbefales som en afveksling til de mere traditionelle turneringer. Eneste reelle kritikpunkt er at der mangler noget resultatservice. Derfor kan jeg desværre ikke linke til resultaterne herfra.

Turneringsskak