Nedrykning

Som det ser ud lige nu må 1. holdet en tur ned i A-rækken. Der har vi ikke spillet siden 1999. Der er dog stadig et par usikkerheder, men vi må nok regne med at næste år spiller vi 6-mands holdskak på hverdage.

Kravet til den sidste kamp mod Hillerød 4 var en sejr. Alt andet ville formentlig parkere os på 7. pladsen, mens de to matchpoints kunne bringe os op på 5. eller 6. pladsen. Derefter kunne vi så se på om det var nok til forbliven i M-rækken.

Kenneth meldte desværre afbud. Han har ellers haft en af sine sædvanlige solide sæsoner, dog med et par missere hist og her.

Kurt kom fint ud af åbningen og havde en enkelt chance for at vinde materiale. Den blev misset, og da dronningerne blev byttet af stod Kurt med nogle løse bønder, som han ikke formåede at forsvare. På trods af nederlaget vandt Kurt et par ratingpoints, og han har spillet en solid sæson på det svære bræt 1.

Per vandt et nydeligt parti i kun 24 træk. Fra en ellers rolig åbning fik han gang i et angreb og kombineret sig til materiale via en mattrussel og en springergaffel. Det retter lidt op på en sæson, der ellers har været lidt under middel for holdlederen.

Thomas ofrede/tabte en bonde i åbningen. Jeg fik i hvert fald så meget kompens at jeg fik gang i et kongeangreb. Et løberoffer strippede modstanderens konge. Jeg afslog et remistilbud, da jeg mente at jeg var ved at vinde og det ikke så for lovende ud i de øvrige partier. Desværre fik jeg spillet forkert i det afgørende moment op til træk 40, og endte med at tabe i stedet. Uheldigvis viste det sig bagefter at remis havde været nok til matchsejr, men sådan så det bestemt ikke ud, da tilbuddet blev givet. Partiet var vel meget betegnende for min sæson: Meget op og ned.

Kristian stod vel solidt det meste af partiet, men så valgte han af et par omgange at undvige afbytning af sin løber i stedet for at acceptere et tårnslutspil i underkanten. Modstanderen fandt et stærkt bondefremstød, der afgjorde sagerne, selv om Kristian sprællede lidt. Kristian har også haft en sæson lidt i underkanten, og så har han været særdeles uheldig med at tabe sit parti i de vigtigste kampe. Lidt anderledes fordelig af pointene, og vi var endt på en hæderlig midterplacering, men sådan er matchpoint systemet nu engang så uretfærdigt.

Stefano bragte os foran 1-0 med en tilsyneladende sikker sejr. Han udnyttede en binding til at vinde afgørende materiale, og resten var mest et spørgsmål om hvor mange træk det ville tage. Stefano har haft en udmærket holdturnering og han har sat lidt rating ind på kontoen.

Palle tabte hurtigt en bonde uden at få ret meget for den. Han endte med at blive sat mat uden at have haft reelt modspil undervejs. Palle har haft en undervældende sæson hvor han ofte kom i tidnød og ikke formåede at vride points ud af anstrengelserne.

Kjeld udnyttede at modstanderen fik deplaceret sit tårn på a7, så Kjeld bare kunne lave en ustoppelig fribonde. Kjeld har ellers haft en svær sæson, og han må af med noget rating, men det var da en fin gevinst at slutte af med.

Louay sad med noget der lignede et tårnslutspil i underkanten. Jeg ved ikke hvordan det lykkedes at afvikle til et vundet bondeslutspil, men i hvert fald endnu en god indsats som reserve på 1. holdet.

Samlet set en noget ærgerlig sæson, hvor kun Kurt og Stefano var de eneste faste spillere, der ikke tabte rating. Samtidigt var savnet af Hasso mærkbart. Og endelig formåede vi ikke lige at spille godt på de rigtige tidspunkter. Flytter man lidt rundt på pointene kunne det sagtens være blevet til en 5. plads.

Kampens resultater

Holdskak