Egedal-Jyllinges forårsturnering

Louay og Kristian har deltaget i Egedal-Jyllinge Skakklubs forårsturnering de sidste 5 mandage. Vi har modtaget dette fra Kristian:

Jeg havde i flere år haft ønske om at deltage i denne turnering, men først i år passede kalenderen – næsten.
Den endelige deltagerliste viste, at Kristian var storfavorit med et (rating-baseret) forventet resultat på 4,3 af 5 points.

Til en begyndelse gik det også fint:
Med hvid mod Stig Syndergaard fik jeg en tidlig kvalitetsgevinst, og efter noget rusk kom gevinsten i hus.
I endnu en hvid – mod Thomas Balling – fik jeg et stærk pres mod f7 og dominans på de sorte felter, hvilket gav gevinst.

Derefter måtte jeg alligevel melde et afbud, men Flemming Andersen var så venlig at tage helt til Frederikssund for at spille partiet forud med hvid.
Efter pres i den lange sortfeltede diagonal vandt jeg en officer, men i begyndende tidnød valgte jeg det eneste træk, der gav ham officeren tilbage, og da Flemming tilbød remis, var det ikke til min ulempe at acceptere.
Med sort mod Hardy Nielsen gik det næsten på samme måde: Jeg vandt mig en fri centrumsbonde, og med bønder også på begge fløje burde jeg trods uligefarvede løbere have ført partiet til gevinst;
men med tiden lidt knap førte et upræcist træk (og godt forsvar af Hardy) til en stilling, der ikke kunne vindes.

I det sidste parti spillede unge Christoffer Romild 4. Db3 mod min Grünfeld. Det bølgede frem og tilbage, til Christoffer fandt et matoffer, der dog ikke virkede.
Så var jeg en officer oppe, men havde stadig problemer med udviklingen af dronningfløjen. I tidnøden tabte jeg først en officer, så en kvalitet, og til sidst satte Christoffer mat på baglinien!

TL Thomas Balling tastede dette (sidste) resultat ind i komputeren, der snart efter meldte:
Udelt 1.-plads til Kristian med 3 points af 5 og bedste korrektion. (Lidt af et antiklimaks!)
På 2.-pladsen kom Christoffer med 3 points.
Derefter kom kom en gruppe på fem med hver 2,5 points.
Link til turneringsskemaet.

Jeg kan kun anbefale andre, at de i de kommende år tilmelder sig denne (af min gamle klub Egedal-Jyllinge) velorganiserede turnering i lokal-området!

Mvh Kristian.

Vi har også fået tilsendt Louays rapport, som jeg (Finn) har valgt at flette ind i mine egne betragtninger:
Louay fortæller, at han har spillet nogle interessante partier. Han fik 2,5 point, der gav et tab på sølle 10 ratingpoint. Han og Kurt deltager her i Kristi Himmelfarts-ferien i Helsingørs store jubilæumsturnering, så dem får han nok hentet.

Da en turneringsvinder ikke kan tabe rating, beholder Kristian sine nuværende 1751. Fint nok.

Finn

Turneringsskak