Nis Harald Madsen er død

Det er med stor sorg at Frederikssund Skakklub har modtaget meddelelsen om at Nis Harald Madsen er død. Nis var jo sønderjyde med stort S, og det var af og til lidt svært for os nordsjællændere at forstå hans lune og dialekt, men det gik nu alligevel.

Nis spillede størstedelen af sin skakkarriere i Løgumkloster Skakklub, så derfor er det naturligt at give ordet til Vagn Lauritsen, der har været så behjælpelig at sende nogle linjer til os. Vagn har kendt Nis igennem mange år i det sønderjyske skakliv:

“Nis har med enkelte afbrydelser været medlem i Løgumkloster siden 1971 og været en trofast spiller i klubturneringen, på holdet og som deltager i vores årlige åbne byturnering. Selvom han var en habil spiller, lykkedes det ham aldrig at vinde klubmesterskabet, hans bedste placering var en andenplads i 1988-89. I 1974 vandt han pokalen som bedst scorende Løgumklosterspiller i byturneringen.
Han var nogle år også aktiv som klubbens turneringsleder.
Han var kendt for sin bemærkning, når der var for meget snak i lokalet “Det er et skakspil – ikke et snakspil” – Den kom engang imellem tilbage til ham selv, når han analyserede med modspilleren efter et afsluttet parti.”

Vagn har tilmed sendt nogle billeder. Herunder er Nis (t.h.) i gang med et spil kæmpeskak i forbindelse med et reklamefremstød.

Nis har arbejdet i mange år som landmand i Sønderjylland, men efter pensionering valgte han og hans kone Ulla at flytte til Slangerup, da Ulla oprindeligt kommer her fra området. Nis ville gerne stadig spille skak, og derfor meldte han sig ind i Frederikssund Skakklub i 2020. Det sidste af sæsonen blev som bekendt afbrudt af Covid-19, så han nåede lige at deltage i de sidste runder af 19-20 klubmesterskabet, da dette blev genoptaget senere på året. Herfra har han stort set været med i alle klubbens turneringer – også lynmesterskaberne, selv om det kneb lidt når der skulle trækkes hurtigt. Også holdskakken har han deltaget flittigt i. Heldigvis kunne han som oftest køre med Palle Jæger til og fra skak, så Ulla slap for at hente ham i Frederikssund tæt på midnat.

Resultaterne i Frederikssund Skakklub var relativt beskedne, men det lykkedes da at lave en overraskelse i ny og næ. Han slog bl.a. to højere ratede i “Spil når du vil 2023”, hvilket gjorde ham til turneringens ratingmæssige højdespringer.

I de seneste år var det tydeligt at de mange års hårde arbejde som landmand havde tæret på kroppen, og han måtte mere og mere hyppigt indlægges på sygehuset. Selv i de sidste dage var han dog frisk nok til at udfordre personalet på Frederikssund Sygehus til et parti skak. De var ikke helt med på idéen, og I stedet kiggede Palle forbi til en dyst, men det blev så også den sidste for Nis, der blev 75 år. Han bisættes fra Højst Kirke i Sønderjylland onsdag den 15. maj.

Billedet er fra holdkampen Frederikssund 2-Hillerød 5 d. 10/2-22. Nis fører de hvide brikker mod Jan Pedersen.